top of page
ANNEKARIJN OVERDUIN
TORRE
Boekendoos
Joepie! Al een heleboel kinderen hebben hun boekbespreking over Torre gehouden. Ben jij dat ook van plan? Hier vind je alvast wat ideetjes. Laat je ons even weten hoe het gegaan is? Vinden we superleuk om te horen!
Wil jij een boekendoos over Torre maken?
Kijk hoe mooi die van Lucy, Janne en Yara en Guus zijn geworden:
Yara vertelt over haar voorwerpen
Boekbespreking
Wat heb je allemaal nodig?
- Het boek natuurlijk
- Een computer of een mobieltje met internet
- Een schrift of kladblok
Veel kinderen gebruiken een volgorde voor hun boekbespreking.
Deze bijvoorbeeld:
1. Inleiding: noem de titel, schrijver en illustrator van het boek.
2. Vertel iets over de schrijver en illustrator.
3. Vertel waarom je het boek hebt uitgekozen.
4. Vertel waar het boek over gaat (niet het einde verklappen!).
5. Lees je favoriete stuk voor (ongeveer vijf minuten).
6. Vragen aan de klas.
7. Vragen van de klas aan jou (tips en tops).
Hoe doe je dat nou zo’n boekbespreking maken?
Stap 1: Verzamel informatie over de schrijfster en illustrator
Makkelijk! Kijk maar eens bij ‘De makers’. Bedenk wat jij hierover aan de klas wilt vertellen. Dit hoeft niet lang te zijn. Of gebruik iets uit dit interview met Annekarijn dat Guus (9) voor zijn boekbespreking over Torre maakte:
Je kan Annekarijn of Bern natuurlijk ook altijd gewoon zelf een vraag stellen:
📧 ☞ info@torrestocht.nl. Dat vinden we alleen maar leuk!!
Stap 2: Maak een samenvatting van het verhaal
Om in de klas te kunnen vertellen waar het boek over gaat is het handig om een samenvatting te maken. In een samenvatting zet je de belangrijkste gebeurtenissen in het verhaal op een rijtje.
Het gaat makkelijker als je de volgende vragen beantwoordt:
● Over wie gaat het verhaal? Schrijf de belangrijkste(!) personages (dus de hoofdpersonen en belangrijkste gekke wezens die in Torre voorkomen) in de juiste volgorde op.
● Wat zijn de problemen? En hoe worden ze opgelost?
● Verandert Torre in het boek door wat hij allemaal meemaakt? Ontdekt hij bijvoorbeeld ook dingen over zichzelf?
Tip: Bij een boekbespreking probeer je de kinderen uit je klas te overtuigen waarom ze het boek óók moeten lezen. Maar hou het wel een beetje spannend en vertel dus niet hoe het verhaal eindigt!
Als je over het boek vertelt is het natuurlijk geweldig om daar de prachtige illustraties van Bern Veenhof bij te gebruiken. Zeker als je een presentatie op de computer voor je boekbespreking maakt (met Powerpoint bijv.)
Let op: gebruik ze niet allemaal, kies alleen de illustraties die mooi passen bij jouw verhaal of die horen bij het stukje dat je voor wilt lezen:
Stap 3: Wat vond jij van het boek?
Probeer eens iets anders te bedenken dan ‘leuk’. Deze vragen kunnen je daar misschien bij helpen:
● Wat is je het meest bijgebleven?
● Heb je ook moeten lachen? En waarom was dat?
● Wie is je lievelingspersonage?
● Wie vond je het gemeenst en waarom?
● Ben je verdrietig geweest over iets wat je in het boek hebt gelezen?
● Als de figuren uit het boek allemaal in het echt zouden bestaan, wie zou je dan het liefst willen tegenkomen?
● Als jij Torre was geweest had je dan misschien iets anders gedaan? En wat dan?
● Wat vond je het aller spannendste moment uit het boek? En wat vond je het grappigst? Ha! Dat is meteen een mooie voorbereiding voor stap 4.
Tip: Lees eens een recensie over het boek. Je vindt er een paar bij In de Media. Ben je het er mee eens?
Stap 4: Kies je favoriete stuk om voor te lezen
Kijk ook even bij de voorleestips op deze website. Als je stemmetjes lastig vindt, kun je natuurlijk ook ‘gewoon’ voorlezen. Probeer in ieder geval duidelijk voor te lezen. En als je het spannend vindt, denk dan maar dat je Knarf bent die graag gehoord wil worden 🤪 Oefen een keer of twee. Als je een stukje met een ‘cliffhanger’ kiest (een spannend einde waardoor je wel verder móét lezen) maak je je luisteraars extra nieuwsgierig!
Tip: Vertel voor je jouw fragment uit Torre in de klas gaat voorlezen eerst even waar het over gaat. Wie komen er in voor en wat is er aan de hand? Want dan begrijpen je klasgenoten het meteen een stuk beter.
Stap 5: Overtuig je klasgenoten!
Waarom moeten je klasgenoten dit boek echt lezen? Verzin een spannende of nieuwsgierig makende zin waarmee je je boekbespreking beëindigt.
Tip: verwerkt dit zinnetje erin: ‘ja... als je dát wil weten, moet je Torre zelf maar lezen.
Stap 6: Bedenk een paar vragen over je boekbespreking
Zo check je of de kinderen goed naar jouw verhaal geluisterd hebben.
Hoe heet de … ? Of over de inhoud: Waarom moest Torre… ? Dat soort vragen. Dit hoeft trouwens niet op iedere school!
Zo! Je boekbespreking is nu vast geweldig. Laat je ons weten hoe het is gegaan? Vinden we leuk!! En als je echt iets bijzonders wil... Annekarijn heeft wel eens bij een boekbespreking via zoom ingebeld. Dan kan je haar live een paar vragen stellen. Je kunt altijd vragen of ze tijd heeft (info@torrestocht.nl).
TOT-SLOT-TIP: Zoek je nog meer inspiratie voor je boekbespreking of wil je weten hoe andere kinderen een boek promoten? Luister eens naar de Waanzinnige Podcast of bekijk de filmpjes op de kinderboekenambassadeur
bottom of page